Användarrättigheter, användarrättighetsnivåer och redigering av användarrättighetsnivåer
* Funktion för ADMIN-användare
Funktionen Användarrättigheter visas för användare vars användarnamn är på ADMIN-nivå. Via menyn kan du granska organisationens användarlicenser, etablera nya användarlicenser samt redigera eller ta bort användarlicenser.
Med funktionen administrerar du
- Den upphandlande enhetens användare
- Användare av småskalig upphandling
- Externa användare
- Du kan lägga till externa användare genom import från excel
Etablera nya användarlicenser
Etablering av en ny användarlicens kräver att personen först etableras vid den upphandlande enheten. Du kan etablera en ny person antingen i registret över kontaktuppgifter eller när ett nytt användarnamn etableras.
Obs! Sökning av myndighetsuppgifter förutsätter att användarens telefonnummer anges. Du kan lägga till telefonnummer i registret över kontaktuppgifter. Därför är det bra först lägga till nya användare där.
Du börjar etablera ett nytt användarnamn genom att klicka på "Nytt användarnamn"
Fyll i uppgifterna om användarnamnet:
- Användarnamn
- e-postadress
- Obs! Om systemet meddelar att användarnamnet redan används (t.ex. konsulter kan ha en e-postadress i en annan upphandlande enhets system) kan du hitta på en e-postadress. E-postadressen är endast en "nyckel" med vilken personen loggar in i rätt miljö, den behöver alltså inte vara riktig)
- Namn
- användarens namn på listan över användare
- Lösenord
- ska bestå av 8 tecken (och innehålla åtminstone en liten bokstav, en stor bokstav, en siffra och ett specialtecken)
- Beskrivning av användarnamnet (frivilligt)
- Användarrättighetsnivå (se definitionerna av nivåerna nedan)
- ADMIN
- Admin-användare har tillgång till alla användarrättighetsnivåer
- Normal
- Fastställ separat användarrättighetsnivåerna
- Begränsad
- Fastställ separat användarrättighetsnivåerna
- ADMIN
- Användarnamnets företag
- Uppgifterna om den upphandlande organisationen är förvalda
- Användarnamnets person
- Här kan du välja bland de personer som etablerats i organisationens register över kontaktuppgifter och som ännu inte har användarlicens
- Välj användarnamnets person i rullgardinsmenyn
- Alternativt kan du ange användarnamnets person genom att klicka på "Lägg till ny person"
- Ange personuppgifterna
- Obs! Sökning av myndighetsuppgifter förutsätter att användarens telefonnummer anges. Du kan lägga till telefonnummer i registret över kontaktuppgifter. Därför är det bra först lägga till nya användare där.
- Gäller för perioden (frivilligt)
- Ange giltighetstiden vid behov.
- Status
- Användarnamnet kan anges som aktivt eller passivt
Klicka på "Spara" för att aktivera användarnamnet
Obs! Eftersom systemet skickar inte användarnamn till nya användare, ska du skicka användarnamnet och lösenordet till dem.
Etablera begränsade användarnamn
Du kan begränsa ett användarnamn så att det endast gäller för en viss anbudsförfrågan. Du kan fastställa användarrättighetsnivåer för användarnamn enligt vilka användaren kan använda systemet.
Etablera först användarnamn enligt anvisningen ovan, välj Begränsad som användarrättighetsnivå.
- Obs! Om systemet meddelar att användarnamnet redan används (t.ex. konsulter kan ha en e-postadress i en annan upphandlande enhets system) kan du hitta på en e-postadress. E-postadressen är endast en "nyckel" med vilken personen loggar in i rätt miljö, den behöver alltså inte vara riktig)
- Efter att du sparat användarnamnet kan du lägga till rätt till anbudsförfrågningar för ett begränsat användarnamn med funktionen "Lägg till anbudsförfrågningar"
- I sökfönstret kan du söka tidigare anbudsförfrågningar och lägga till rättigheter till dessa anbudsförfrågningar för ett begränsat användarnamn.
- Obs! Om till exempel en konsult upprättar en anbudsförfrågan i den upphandlande enhetens miljö ska anbudsförfrågan skapas innan begränsade användarrättigheter kan beviljas
Användarrättighetsnivåer
ADMIN-användare
- Användarrättigheter behöver fastställas för ADMIN-användare, eftersom de får dem automatiskt (varvid menyn för användarrättighetsnivåer inte visas)
- Utöver användarrättighetsnivåer kan ADMIN-användare administrera:
- användarrättigheter (lägga till, redigera, ta bort användare)
- kriteriebiblioteket
- mallar
- beslutsmallar
- dokument
- meddelanden
- helgdagar
- texter i anbudstjänsten
- Utöver användarrättighetsnivåer kan ADMIN-användare administrera:
Användarrättighetsnivåer som kan fastställas för normala och begränsade användarnamn
Konkurrensutsättningens ägare kan
- Skapa en ny annons och publicera en anbudsförfrågan
- Administrera annonsen under hela livscykeln (redigera, avbryta etc.)
- Spara, skapa och dela mallar
- Arkivera annonser och behandla annonser från arkivet
Handläggaren av anbudsförfrågan kan
- Skapa anbudsförfrågningar
Svara på frågor av leverantörer
- Svara på frågor av anbudsgivare via administration av frågor i Anbudstjänsten
Anbudens öppnare kan
- Upprätta öppningsprotokoll efter tidsfristens utgång
Anbudens bedömare kan
- Utföra jämförelseprocesser och skicka preciseringar
Handläggaren av upphandlingsbeslut kan
- Handlägga och spara beslut. Användarrättigheter på denna nivå ger inte rätt att påbörja signeringsprocessen för beslut eller delge beslut.
Den som fattar upphandlingsbeslut kan
- Slutföra beslut och delge det.
Handläggare av upphandlingsavtal kan
- Anslutas till den gamla avtalshanteringen dvs. handlägga upphandlingsbeslut i den gamla avtalshanteringen. (Om den upphandlande enheten har Cloudia Kontrakt krävs separat användarnamn)
Normala användare kan också beviljas användarrättigheter till verktyg
Användarrättigheter
- Kan skapa användarnamn
Listeditor
- Kan administrera mallar
Registret över användarnamn
- Kan administrera registret
Registret över kontaktuppgifter
- Kan administrera registret
Meddelanden
- Kan skapa meddelanden
Redigera/ta bort användarnamn
Du redigerar och tar bort användarnamn i bläddringsvyn för användarrättigheter med funktionen Redigera/Ta bort