Välj direktiv som ska iakttas
- 2014/23/EU (Tilldelning av koncessioner)
- 2014/24/EU (Offentlig upphandling)
- 2014/25/EU (Specialbranscher)
Anvisning för HILMA:
- Enligt rättsanvisningarna i upphandlingslagstiftningen och rättspraxis får inga betydande ändringar göras i upphandlingsavtal under dess giltighetstid utan nytt upphandlingsförfarande. Enligt de nya upphandlingsdirektiven kan dock även betydande ändringar göras i avtal utan nytt upphandlingsförfarande, om orsaken till ändringarna är till exempel oförutsedda behov eller kompatibilitetsproblem med det ursprungliga avtalet. I dessa situationer ska dock ett meddelande lämnas om avtalsändringarna. Detta formulär används för att anmäla ändringar under avtalsperioden.
- I denna punkt anges först till vilket direktivs tillämpningsområde det tidigare avtalet omfattas av.
Se anvisningarna för fältet I.1) här i punkt I.1) Upphandlande myndighet.
Se anvisningarna för fälten II.1.1)–II.2.13) här.
IV.2) Administrativa uppgifter
IV.2.1) Tidigare annons om samma förfarande
När det gäller EU-upphandlingsannonser anges EUVL-numret för den ursprungliga upphandlingsannonsen.
Ingående av kontrakt
- Redigera del av avtalet
- Ange avtalets nummer.
- Delens nummer
- Avtalets namn
V.2.1) Datum för ingående av avtal
- Ange datum för ingående av det ursprungliga avtalet.
V.2.2) Information om anbud
Har avtalet ingåtts tillsammans med en grupp av ekonomiska aktörer?
V.2.3) Avtalspartens namn och adress
- Lägg till uppgifterna genom att klicka på ”Lägg till”.
- Redigera raden som öppnas och fyll i uppgifterna.
V.2.4) Uppgifter om avtalets/delens värde (utan moms)
- I denna punkt anges det ursprungliga avtalets (eller delens) totala värde.
Se anvisningar
VII.1) Beskrivning av upphandlingen efter ändringarna
I avsnittet fyller man i uppgifterna om upphandlingen efter avtalsändringarna.
VII.1.1) Huvudsaklig CPV-kod *
Här anges upphandlingens huvudsakliga CPV-kod efter ändringarna. Om CPV-koderna inte har ändrats anges samma CPV-koder som i det ursprungliga avtalet.
- Klicka på ”Välj CPV-kod” för att öppna fönstret med optioner.
- Välj kod genom att kryssa för rutan.
- Öppna kodernas undernivåer med pilknappen.
- En kod som lagts till i formuläret kan bytas ut mot en annan.
- Välj ”CPV-kompletterande beteckning” på samma sätt.
VII.1.2) CPV-tilläggskod(er)
Lägg vid behov till CPV-tilläggskoder i "Lägg till".
- Klicka på ”Välj CPV-kod” för att öppna fönstret med optioner.
- Välj kod genom att kryssa för rutan.
- Öppna kodernas undernivåer med pilknappen.
- En kod som lagts till i formuläret kan bytas ut mot en annan.
- Välj ”CPV-täydentävä nimikkeistö” (CPV-kompletterande beteckning) på samma sätt.
VII.1.3) Prestationsställe
- Här anges upphandlingens prestationsställe efter ändringarna. Om prestationsstället inte har förändrats anges samma ställe som i det ursprungliga avtalet.
- Välj upphandlingens huvudsakliga prestationsställe (NUTS-kod) i fönstret som öppnas med knappen.
- Klicka på "Lägg till rad"
- Komplettera vid behov uppgifterna om det huvudsakliga prestationsstället (max 200 tecken)
VII.1.4) Beskrivning av upphandlingen
- Beskriv avtalet efter ändringarna.(max 4 000 tecken).
VII.1.5) Avtalets, ramavtalets eller det dynamiska upphandlingssystemets längd *
- Här anges avtalets längd efter ändringarna.
- Ange längd
- antingen som månader/dagar eller
- avtalets startdatum/slutdatum
- Om ramavtalets längd är över åtta år, ska du ange detaljerade motiveringar i fältet nedan.
VII.1.6) Upphandlingens totala värde (utan moms) *
- Här anges avtalets eller avtalsdelens totala värde efter ändringarna.
- Välj om avtalet har ingåtts tillsammans med en grupp av ekonomiska aktörer.
VII.1.7) Avtalspartens namn och adress *
- Här anges avtalspartens identifieringsuppgifter efter ändringarna. Om avtalsparten inte har förändrats anges samma avtalspart som i det ursprungliga avtalet.
VII.2) Information om ändringarna
I detta fält anges ändringarnas karaktär och omfattning.
VII.2.1) Beskrivning av ändringarna *
- Beskriv ändringarnas karaktär och omfattning.
- Ange också eventuella tidigare ändringar av avtalet.
- Max 4 000 tecken
VII.2.2) Orsak till ändringarna *
- Anvisning för HILMA: Här motiveras ändringarna genom att välja endera alternativet. Här uppräknas endast de orsaker som ska anmälas enligt upphandlingsdirektiven.
- Behovet hos den ursprungliga avtalsparten/koncessionsinnehavaren av att utföra extra arbete eller tjänster eller extra varuleveranser
- Fyll i uppgifterna i fönstret "Beskrivning av ekonomiska eller tekniska orsaker och olägenheter eller överlappande kostnader som förhindrar byte av avtalspart".
- Behovet hos den ursprungliga avtalsparten/koncessionsinnehavaren av att utföra extra arbete eller tjänster eller extra varuleveranser
VII.2.3) Prishöjning
- Här anges hela det ursprungliga avtalets totala värde och hela avtalets värde efter ändringarna. Här kan också prissänkningar anges.
Se anvisningar
- Ändringsannonsen från Cloudia Konkurrensutsättning publiceras endast i HILMA.
- Efter publiceringen listas annonsen i mappen "Ändringsannonser".
Se detaljerade anvisningar för avsnittet Förhandsgranska och publicera.