Cloudia Tilaajaportaalissa organisaation käyttäjän tekemiä hankintaehdotuksia kutsutaan nimellä toimeksianto. Toimeksiannon tekeminen edellyttää ehdotuspohjan jakamista luottosuhteen kautta. Toimeksiantopohjat näkyvät ja ovat käytettävissä kaikilla Tilaaja-asiakkailla. Toimeksiantolomake täytetään sekä lähetetään Cloudia Tilaajaportaalista, se saapuu Cloudia Suunnitteluun uutena ehdotuksena. Ilmoitus saapuneesta ehdotuksesta tulee sille ”Suunnittelija”-statuksen omaavalle käyttäjälle, joka on määritelty ehdotuspohjan vastuusuunnittelijaksi.
Cloudia Suunnittelun käyttäjä voi käsitellä ehdotusta, muuttamalla ehdotuksen tilaa, nimeämällä suunnittelijan tai generoimalla ehdotuksen perusteella suunnitelman. Cloudia Tilaajaportaalin käyttäjät voivat tarkastella oman organisaation käyttäjien luomia toimeksiantoja Tilaajaportaalissa ja seurata niiden tilaa.
Toimeksianto luodaan etusivun Toimeksiannot-osiosta tai pikavalinnasta "Uusi toimeksianto":
Toimeksiantoa luodessa tulee valita jokin jaetuista toimeksiantopohjista:
Toimeksiantopohjan valittua, lomakkeelle täytetään ensin lähettäjän tiedot sekä perustiedot toimeksiannon aikataulusta ja sisällöstä, jonka jälkeen käyttäjä pääsee täyttämään tarkemmat tiedot hankittavasta kohteesta valitsemalla "Lisää uusi", mikäli toimeksiantopohjalla niiden lisääminen on sallittu:
Kun kaikki tarvittavat tiedot ovat syötetty, Esikatselu-välilehdeltä pääset tarkastelemaan luotua toimeksiantoa sekä lähettämään sen käsiteltäväksi: